Monday, October 12, 2009

Mencari Jalan Pulang2

“Sebagai seorang manusia, kita sering mencari yang terbaik dalam segala aspek termasuk dalam sistem atau pegangan hidup yg ingin diamati. Dan tidak dinafikan sistem terbaik itu adalah Islam bukan hanya sebagai agama bahkan segai satu sistem hidup berlandaskan jalan yang lurus, sirat ‘ul-mustaqin.Sosialisme dgn penekanannya kpd keadilan ekonomi dan sosial..”


“Kapitalisme pula dgn penekanannya kpd kebebasan dan dayausaha individu akan menyambung kpd sistem “jalan yg lurus” yg sedang muncul...”


“Perjuangan untuk meninggikan bahasa, sastera dan kebudayaan Melayu perlu dianggap sebagai suatu perjuangan nasional utk mengisi kemerdekaan nasional kita. Kebangsaan dalam konteks Malaysia yakni suku-bangsa lain Cina, India dan lain2 ada tempat dan hak2 masing2.Namun demikian,konteks sejarah dan budaya membuat Malaysia menjadi rantau budaya Melayu dan ia harus berpaksikan hakikat ini...”


“Seharusnya kita tidak mudah untukmengharamkan sesuatu fikiran atau ideologi. Fikiran atau ideologi yang salah harus dilawan dengan fikiran dan ideologi yang betul. Di sini pengembangan ilmu akan belaku...


Kassim Ahmad

0 comments: