Monday, October 5, 2009

Mencari Jalan Pulang



“Bangsa Eropah terkenal dengan kegemilangan teknologi pencetakan dan industri penerbitan mereka sejak berabad lamanya.Walaupun banyak yang ditulis mereka berasa kepada kebenaran,tetapi tidak dapat tidak persepsi mereka di pengaruhi oleh kepentingan bangsa mereka. Apbila kita mengguna tulisan mereka sebagai bahan rujukan,kita secara sedar atau tidak melihat dari sudut dan pandangan mereka. Ini tidak menggambarkan situasi atau gambaran sebenar akan peristiwa dan tokoh2 dalam sejarah kita…”

“Dua perkara harus dibezakan iaitu pengetahuan Tuhan dan Perbuatan Tuhan.Tuhan tahu dari azali apa yang akan berlaku,tetapi Dia tidak mentakdirkan perlakuan itu kecuali dalam ertikata perkara2 itu berlaku mengikut undang-undangnya…”

Contoh senang, Dia tidak mentakdirkan penciptaan blog ini. Tetapi Tuhan tahu dari azali yang saya akan mencipta blog ini.

“Jika kita ingin menghapuskan khirafat dalam masyarakat kita, kita seharusnya kembali kpada pegangan tauhid,mendukung sains dan teknologi serta membebaskan masyarakat drpada penindasan feudal dan kolonial…"


-agak pening buku ni..tp membantu.thanx balas surat saya.dapat lame da bulan 3..

To be continue

0 comments: