Monday, October 5, 2009

An Apology...

18 Jun 2007

Em dok blek2 diari 2007, aku terbaca satu kisah yg aku akan igt sampai ble2..mcm mna nk start ek. Em,pg itu indah seperti biasa..bgun pun kol 9 lbh..bgn2 gi dapur bkk tudung saji ngah mamai2 nk breakfast. Nyai ( panggilan nenek-Jawa) tgh basuh pinggan. di pendekkan citer alih2 Nyai datang kt aku ngan ikhlas lg suci die ckp ngn loghat Jawanya “Isyam, mintak maap ye. Td Nyai bsuh pinggan terpecahkan gelas. Nyai mintak maap ye”


Aku lupa aku balas pe..tp perasaan aku bercamur aduk..pelik, bingung, sedih..seorang nenek 76 tahun meminta maap penuh ikhlas dr cucunya 18 tahun!Betapa tinggi budi bahasa orang dulu ek..knapelah aku x mewarisi sifat mulia ini? Tp aku percaya kepada peluang utk membaiki diri…asyik mencari perbezaan bila akan bertemu persamaan kan.

Marilah kita saling igt mengigati, menegur yang mungkar dan menyuburkan amar dalam perjuangan bangsa yg mulia ini.

Al-fatihah tok Nyai…

1 comments:

sweeto said...
This comment has been removed by the author.