Saturday, February 20, 2010

Situasi Yg Pasti

Daripada Abdullah bin ‘Arm r.a., Nabi Muhammad SAW bersabda: “ Sesungguhnya Allah tidak mencabut (menghilangkan) ilmu daripada manusia. Tetapi Allah mencabut ilmu dengan mencabut roh (mematikan) para ulama. Sehinggalah tiada lagi orang yg alim (ulama) yg tinggal. Ketika itu manusia akan melantik ketua mereka yg jahil. Apabila orng menanyakan sesuatu, mereka mengeluarkan fatwa tanpa asas ilmu. Maka, sesatlah mereka dan menyesatkan orang lain.”

(Hadis riwayat al-Bukhari)

Komen: hadis ni aku jumpe kt dalam Diari Islam 2010 milik kwn kedahan aku En Mohd Fitri Johari. Em byk gk tulisan2 dan artikel ada sume pun bez2. Berbalik kpd hadis di atas, aku dapat rasakan yg situasi mcm tu sedang berlaku tanpa kita sedar. Ulama2 dihentam, diragui ilmunya malah diheret ke mahkamah disebabkan menyampaikan ilmu!Ini baru situasi di Malaysia. Belum lg kes2 yg hardcore cam saling kafir mengkafir sesama Muslim malah ada yg mengeluarkan fatwa menghalalkan darah sedara seagama sendiri hnya disebabkan taksub dan bahan politik!Nauzubillah..

Semoga kita sentiasa menginsafi kelemahan diri, membesarkan Keagungan Ilahi dan bersama2 terus berjuang dengan iklas..salam=)

0 comments: